nie licz w ten sposób... masz rację, ale to nie jest wyznacznik jak się jeździ autem.
Chialem tylko powiedziec, ze maks. moment (bez podania obr. przy jakich wystepuje) wlasciwie o niczym nie swiadczy...
Juz bardziej moc nalezy porownywac.
A na ten "wyznacznik/wrazenia z jazdy" bardziej ma wplyw charakterystyka silnika w szerokim zakresie (elastycznosc)
To możesz mi dać przykład auta jednego producenta i modelu, gdzie benzyna z oczekiwanym przeze mnie momentem obrotowym będzie w podobnej cenie co diesel z takim samym?
Tylko taka benzyna bedzie miala znacznie wieksza moc maksymalna (i tym samym znacznie lepsze osiagi), co sie niestety zazwyczaj przeklada na cene...
np.
https: // pl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159
benzyna
1.9 JTS 160KM przy 6500 obr/min 190 Nm przy 4500 obr/min 9,7s od 0-100km/h predk.maks. 212km/h
diesel
( 1.9 JTDM 120 120 KM przy 4000 obr/min 280 Nm przy 2000 obr/min 11s od 0-100km/h predk.maks. 191km/h )
1.9 JTDM 150 150 KM przy 4000 obr/min 320 Nm przy 2000 obr/min 9.4s od 0-100km/h predk.maks. 210km/h
czyli moc diesla 6% mniesza, moment az 70% wiekszy, a osiagi praktycznie takie same
porownujac moment maks. 1.9 JTDM 150 pozostaje nam tylko topowa wersja benzynowa (z takim samym momentem)
3.2 JTS 260KM / 6300 322 Nm / 4500, ktora ma juz 7s od 0-100km/h predk.maks. 244km/h