Autor Wątek: Rancilio Silvia  (Przeczytany 302175 razy)

Offline Kekacz Mężczyzna

  • Wiadomości: 861
  • Ekspres: Lelit MaraX V2, (było: RS V4 PID, Gaggia Baby Twin)
  • Młynek: Eureka Single Dose, Timemore Slim Titanium, (było: F4 Nano V2, Gaggia MDF Stepless)
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #240 dnia: 10 Grudzień 2015, 08:38:14 »
Kekacz a podzielisz się co i jak zrobiłeś? Co zakupiłeś? Jak podłączyłeś? Czy to jakaś tajemnica zawodowa?

Tajemnica żadna. Sam opierałem się na informacjach z netu, również polskiego.
- PID RKT REX C100 (75 zł), ale może być dowolny zasilany prądem zmiennym 230V, pewnie jakość idzie w parze z ceną, ale w dobie powszechności podróbek ...
- termopara K (19 zł), koniec sondy to dwa skręcone ze sobą kabelki dzięki czemu łatwiej to umieścić pod blaszką trzymającą termostaty na bojlerze,
- przekaźnik FOTEK SSR-40 40A DC-AC (32 zł). Obwód sterujący to 3-32V DC, więc PID musi mieścić się w tym zakresie na swoich wyjściach SSR,
- pasta termoprzewodząca (3 zł)
- dwa konektory męskie do podłączenia SSR z kabelkami wypiętymi z termostatu odpowiedzialnego za grzanie wody na kawę (ten z czerwoną kropką)
- dwa konektory rozgałęźniki do podłączenia zasilania PIDa z włącznika na obudowie ekspresu,
- dla większej estetyki połączeń 8 szt. konektorów widełkowych,
- przewody, ok 2 m, wystarczy przekrój 1,5 mm², wskazane aby były odporne na wyższe temperatury, wszak przy wytwarzaniu pary maksymalna temperatura bojlera to coś w okolicach 145*c,

1. Zasilanie PIDa
Z włącznika obudowy wychodzą m.in. kable czarny (gorący, faza, L) i czerwony (zero, neutralny, N). Oznaczenia L i N można też znaleźć na PIDzie. Zasilanie podłącza się konektorami rozgałęźnikami. Wystarczy wypiąć kabel z włącznika, wsunąć na to miejsce rozgałęźnik a na górną jego blaszkę nasunąć z powrotem kabel ekspresu.

2. SSR ma dwie pary wyjść/wejść. Wysokonapięciowe o prądzie zmiennym puszczające przez siebie prąd na grzałkę - to się łączy zamiast termostatu za pomocą konektorów męskich, biegunowość dowolna. Wypina się dwa kabelki z termostatu i w nie wpina swoje kable. Termostat może sobie zostać. Niskonapięciowe do PIDa, tu już jest biegunowość, opisana dokładnie na obudowach. Tym obwodem PID otwiera lub zamyka obwód wysokonapięciowy czyli uruchamia lub wyłącza grzałkę.
SSRa zamontowałem za frontową blachą, tą ukrywającą spust wody z OPV do tacki. Po prawej stronie wystaje sobie śruba z gwintem bodaj 5 mm do którego można przykręcić posmarowanego pastą termoprzewodzącą SSRa.

3. Termopara pod środkową z trzech śrubek trzymających blaszki dwóch termostatów. Przy błędnym podłączeniu termopary do PIDa temperatura zamiast rosnąć będzie spadać. Nic się nie popsuje, trzeba tylko poprawić.
Zasadniczo to tyle. Reszta to pociągnięcie kabli i montaż PIDa w wybranym miejscu.

Po włączeniu ekspresu PID się uruchomił, grzecznie stwierdził, że będzie mierzył w stopniach C, z termoparą K i limitem do 400*c. Po chwili ukazała się temperatura rzeczywista bojlera.
I w tym miejscu u mnie zaczęła się polka-galopka.
Początkowo wszystko zadziałało jak trzeba. Bojler zaczął być podgrzewany impulsowo do wyznaczonej temperatury - 101*c, po czym ją przestrzeliło i dojechało do 110*c. W pierwszej chwili pomyślałem, że podłączyłem się w miejsce złego termostatu, bo efekty były takie same jak i bez PIDa. Podgrzewanie (impulsowe) miało miejsce nawet po przekroczeniu zadanej temperatury.
Włączyłem autotuning oraz zgodnie z tym co znalazłem na CP przestawiłem T na 1. Podczas autotuningu bojler został z dwa razy podgrzany do okolic 110*c. Procedura się zakończyła ale nadal to nie było to.
Obecnie temperatura nawet jeśli spadnie kilka stopni poniżej wartości ustawionej system próbuje to podgrzać, kilka razy błyśnie lampka i tyle, nie osiągając celu. Dopiero po wyłączeniu i włączeniu zasilania zaczyna się sensowne podgrzewanie, przestrzelone. Potem ewentualnie temperatura spadając ustala się na tych 101*c i wtedy maszyna stara się ją utrzymywać.

Sprawdziłem już trzy ręczne ustawienia współczynników P, I, D, na razie bez zadowalających efektów. Szukam dalej. Problemem jest to, że powoli wkraczam już na holenderskie strony  :-\

Na tą chwilę to tyle z placu boju.
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 10:03:03 wysłana przez Kekacz »
W młynku: Prima Intenso
"Im więcej wiem o kawie, tym mniej wiem o kawie"

Offline Bacek

  • Wiadomości: 1591
  • Ekspres: Sage BES920, Aeropress, Phin
  • Młynek: F4E
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #241 dnia: 10 Grudzień 2015, 09:23:37 »
Może jednak czujnik ma słaby kontrakt z bojlerem i złącze ma za dużą bezwładność?

Offline Kekacz Mężczyzna

  • Wiadomości: 861
  • Ekspres: Lelit MaraX V2, (było: RS V4 PID, Gaggia Baby Twin)
  • Młynek: Eureka Single Dose, Timemore Slim Titanium, (było: F4 Nano V2, Gaggia MDF Stepless)
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #242 dnia: 10 Grudzień 2015, 09:43:10 »
Nie wydaje mi się. Co mierzy czujnik widać na wyświetlaczu i idzie mu to bardzo sprawnie. Zresztą jakby nie działał, PID ma się odnosić do tego co termopara przekazuje, nawet gdyby zaniżała o połowę.
Znalazłem w necie pdfa pt. "PIDing a Rancilio Silvia - a STEP by STEP guide - BY Warren Sullivan" gdzie jest stwierdzenie:

Cytuj (zaznaczone)
I did my Autotune, and I found that after pulling a shot, the temp would overshoot the set temperature by about 8 degrees, so after reading the extract above I realised I needed to tweak the I in PID, so I raised it to compensate, after about 5 or 6 changes and a bit of trial and error I got it, here are my current setting from top to bottom;


Czyli praktycznie to samo co u mnie. Jak wrócę do domu sprawdzę jego ustawienia, które przedstawiają się tak: P: 34, I: 165, D: 20, Ar: 100, r: 3.

Cały dokument, który jest w rzeczywistością przeniesieniem do PDFa opisu z kilku tematów na jednym z zagranicznych forum znajduje się tutaj mediafire.com/download/ygnhcnhaggzhbew/How+to+PID+a+Silvia.pdf
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 09:45:52 wysłana przez Kekacz »
W młynku: Prima Intenso
"Im więcej wiem o kawie, tym mniej wiem o kawie"

Offline tytoos Mężczyzna

  • Wiadomości: 598
  • Ekspres: Torre 2B, Rota v2
  • Młynek: Casadio, C40 IH, J-Max
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #243 dnia: 10 Grudzień 2015, 10:16:36 »
ok, dzięki. Poczytam tez tego Sullivan'a jakś nie trafiłem wczęsniej na ten guide.

T.

Offline Bacek

  • Wiadomości: 1591
  • Ekspres: Sage BES920, Aeropress, Phin
  • Młynek: F4E
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #244 dnia: 10 Grudzień 2015, 10:57:48 »
Nie wydaje mi się. Co mierzy czujnik widać na wyświetlaczu i idzie mu to bardzo sprawnie. Zresztą jakby nie działał, PID ma się odnosić do tego co termopara przekazuje, nawet gdyby zaniżała o połowę.

Nie chodzi mi o to że termopara zaniża ale o to że po zaprzestaniu podgrzewania temperatura na czujniku jeszcze idzie do góry bo przez słabe złącze nie zdążył on szybko osiągnąć takiej samej temperatury co bojler.
Z tego co piszesz to podgrzewanie następuje nawet po osiągnieciu temp i w sumie to ma sens bo nadal trzeba ją podtrzymywać więc problem może być zarówno w parametrach jak i w bezwładności pomiaru. W każdym układzie im mniejsza bezwładność tym dokładniejszy nastaw. Zawsze możesz jeszcze sam czujnik zaizolować (cieplnie) czymś od góry.

Offline Kekacz Mężczyzna

  • Wiadomości: 861
  • Ekspres: Lelit MaraX V2, (było: RS V4 PID, Gaggia Baby Twin)
  • Młynek: Eureka Single Dose, Timemore Slim Titanium, (było: F4 Nano V2, Gaggia MDF Stepless)
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #245 dnia: 10 Grudzień 2015, 11:13:24 »
No dobrze. Moja sytuacja w podpunktach:
- temperatura zadana 101*c,
- podczas podgrzewania PID pokazuje, że termopara zarejestrowała i przekazała już 102*c,
- PID mimo wiedzy, że już przegiął nadal puszcza krótkie ale rzadsze impulsy aby jeszcze podkręcić temperaturę, daje sobie siana dopiero w okolicach 104-106*c, z powodu bezwładności temperatura rośnie jeszcze w okolice 110*c
- temperatura powoli sobie opada do poziomu 101*c i dopiero wtedy jest podtrzymywana krótkimi impulsami,
- po spuszczeniu wody i uzyskaniu odczytu na poziomie np. 90*c PID długo zbiera myśli zanim zdecyduje się rozpocząć podgrzewanie i w zależności od ustawień udaje mu się to, ale powoli lub poprzestaje na 2-4 impulsach, nie podnosząc temperatury prawie wcale.

Za kilka godzin wrócę do domu i przeglądnę jeszcze raz wszystko, pobawię się z ustawieniami, histerezami i innymi cudami. Albo popadnę w histerię i pyknę sobie rozpuszczalkę zalaną wrzątkiem ;)
W młynku: Prima Intenso
"Im więcej wiem o kawie, tym mniej wiem o kawie"

Offline DrUsagi Mężczyzna

  • Global Moderator
  • Wiadomości: 6342
  • Ekspres: Conti CC100 PM, FE-AR La Peppina, Arrarex Caravel, alternatywa, w renowacji: Pedretti KIM Express
  • Młynek: Gastronomiczne 65mm, małe stożki głównie pod alternatywę
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #246 dnia: 10 Grudzień 2015, 12:00:59 »
Sterowniki PID mają w sobie zaszyty algorytm - nikt nie wie jaki, nikt nie wie co i jak on liczy, gdzie i ile zaokrągla :) Ustawienia literek PID ze sterownika A moga dac makabryczne efekty w sterowniku B. Niestety trzeba to sobie dobierać eksperymentalnie. Autotune to dobry punk wyjścia do dostosowania PIDa i jego reakcji pod własne ustawienia. Może ten wątek trochę pomoże, może wyjaśni.

To że na początku maszyna przestrzeli temperaturę zadaną to nie problem. W końcu sterownik grzeje z zimnego do temperatury pracy. Jeśli dobrze zrozumiałem to po jakimś czasie masz na wyświetlaczu zadaną przez siebie temperaturę i trzyma się ona stabilnie?

Problem zaczyna się po spuszczeniu wody - musisz tylko pamiętać że co innego spuścić 50ml wody w 5 sekund a co innego w 30 sekund - PID będzie inaczej reagował.

Zmieniaj jeden parametr na raz, mnie dojście do moich optymalnych ustawień zabrało kilka dni :P i kilkanaście stron notatek.

A jak już masz Sylwię całą nagą to może zafunduj jej wstępne podgrzewanie wody do bojlera:
Gdzieś kojarzę, że ktoś izolował bojler i dokładał miedziane rurki wokół bojlera które wstępnie podgrzewały wodę zanim trafi ona do bojlera. Myślę że to jest dobra droga aby zminimalizować spadki temperatury.

LMWDP #469

Offline raf77 Mężczyzna

  • Wiadomości: 1418
  • Ekspres: rancilio epoca
  • Młynek: fiorenzato f64 evo
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #247 dnia: 10 Grudzień 2015, 12:51:58 »
Nie wydaje mi się. Co mierzy czujnik widać na wyświetlaczu i idzie mu to bardzo sprawnie. Zresztą jakby nie działał, PID ma się odnosić do tego co termopara przekazuje, nawet gdyby zaniżała o połowę.
Znalazłem w necie pdfa pt. "PIDing a Rancilio Silvia - a STEP by STEP guide - BY Warren Sullivan" gdzie jest stwierdzenie:

Cytuj (zaznaczone)
I did my Autotune, and I found that after pulling a shot, the temp would overshoot the set temperature by about 8 degrees, so after reading the extract above I realised I needed to tweak the I in PID, so I raised it to compensate, after about 5 or 6 changes and a bit of trial and error I got it, here are my current setting from top to bottom;


Czyli praktycznie to samo co u mnie. Jak wrócę do domu sprawdzę jego ustawienia, które przedstawiają się tak: P: 34, I: 165, D: 20, Ar: 100, r: 3.

Cały dokument, który jest w rzeczywistością przeniesieniem do PDFa opisu z kilku tematów na jednym z zagranicznych forum znajduje się tutaj mediafire.com/download/ygnhcnhaggzhbew/How+to+PID+a+Silvia.pdf
No to w PDF, o którym ja pisałem ustawienia dla Silvi, to: 2,60,15
Czyli z goła odmienne o tych, przez Ciebie zacytowanych.

Dla termopary typu K, P 0.9-1.4
Domyślne 1.1 i ja chyba tak miałem 1.1 lub 1.2 a nie 34.

DrUsagi.
Ustawienia PID dobiera się do konkretnego układu a nie do kontrolera.
Każdy kontroler z takimi samymi ustawieniami w tym samym układzie, powinien działać tak samo, lub bardzo podobnie.
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 13:09:42 wysłana przez raf77 »
rancilio epoca & fiorenzato f64 evo

Offline Bacek

  • Wiadomości: 1591
  • Ekspres: Sage BES920, Aeropress, Phin
  • Młynek: F4E
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #248 dnia: 10 Grudzień 2015, 13:02:27 »
Co do izolowania bojlera to znalazłem firmę w łodzi któa sprzedaje panele z pianki silikonowej o szerkolości 13,5cm.
Coś takiego jak tu
Rancilio Silvia Mega Mod by Avi
Cena 169 pln za m2 - grubość 6mm i 235PLN/m2 - grubość 10mm. Do Silvi wystarczył by spokojnie metr bieżący czyli  0,135 m2. Ale system umożliwia zamówienie tylko całych metrów kwadratowych. Zadzwonię do nich i podpytam czy da się mniej.

Offline tytoos Mężczyzna

  • Wiadomości: 598
  • Ekspres: Torre 2B, Rota v2
  • Młynek: Casadio, C40 IH, J-Max
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #249 dnia: 10 Grudzień 2015, 13:29:05 »
Zadzwonię do nich i podpytam czy da się mniej.
W razie czego ja mogę wziąć "porcję" na moją silvię. ZAwsze to ciut więcej w zamówieniu...

Offline tytoos Mężczyzna

  • Wiadomości: 598
  • Ekspres: Torre 2B, Rota v2
  • Młynek: Casadio, C40 IH, J-Max
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #250 dnia: 10 Grudzień 2015, 13:37:35 »
Gdzieś kojarzę, że ktoś izolował bojler i dokładał miedziane rurki wokół bojlera które wstępnie podgrzewały wodę zanim trafi ona do bojlera. Myślę że to jest dobra droga aby zminimalizować spadki temperatury.
Tak lekko z przymrużeniem oka: troche mi sie to kupy nie trzyma :-) :  zabieramy ciepło z bojlera, zeby ogrzać rurkę, którą to rurką trafi ogrzana woda do bojlera... Ok, może przez to jakby sztucznie zwiększamy pojemność bojlera i ogrzewanej w nim wody... Ale czy warto to robić robiąc PID'a który "przewiduje" z większym lub mniejszym prawdopodobieństwem jak wodę podgrzać, żeby miała w miare stąłą temp?

Offline DrUsagi Mężczyzna

  • Global Moderator
  • Wiadomości: 6342
  • Ekspres: Conti CC100 PM, FE-AR La Peppina, Arrarex Caravel, alternatywa, w renowacji: Pedretti KIM Express
  • Młynek: Gastronomiczne 65mm, małe stożki głównie pod alternatywę
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #251 dnia: 10 Grudzień 2015, 14:46:12 »
Ale nic nie zabieramy, bo cieplo dookoła bojlera i tak promieniuje. Używamy to ciepło aby do bojlera trafiła ciepła woda zamiast zimnej. Więc sens jakiś w tym jest. Pytanie jak wielkie są ewentualne korzyści. O ile mnie pracy będzie miał PID.
Idąc twoim tropem można by powiedzieć ze grzejace się na górze filiżanki zabierają ciepło.
LMWDP #469

Offline Bacek

  • Wiadomości: 1591
  • Ekspres: Sage BES920, Aeropress, Phin
  • Młynek: F4E
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #252 dnia: 10 Grudzień 2015, 15:22:32 »
Z drugiej strony jak położysz dużą bryłę lodu w miejscu filiżanek to jednak coś tam ciepła odbierze. Po prostu kwestia ilości. A filiżanki na tacce akurat mogą lepiej izolować niż tylko metal z wierzchu ;)

Offline Kekacz Mężczyzna

  • Wiadomości: 861
  • Ekspres: Lelit MaraX V2, (było: RS V4 PID, Gaggia Baby Twin)
  • Młynek: Eureka Single Dose, Timemore Slim Titanium, (było: F4 Nano V2, Gaggia MDF Stepless)
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #253 dnia: 10 Grudzień 2015, 18:12:48 »
Wieści z placu boju.
Ustawiłem w REX C100 parametry P: 34, I: 165, D: 20, Ar: 100, r: 3 a w ukrytym menu oH (histereza) z 2 na 0. Nie wiem czy to ostatnie coś dało ale niech tam będzie.
I chyba najważniejsze: Cierpliwość z 3 na 90 ;)

Chyba zbytnio uwierzyłem w cudownego PIDa i w głowie nie chciało mi się pomieścić, że to coś będzie w stanie przestrzelić temperaturę o kilka stopni.
Za to jak Sylvia się rozgrzała wszystko się unormowało. Stabilność ok ale szybkość powrotu do zadanej temperatury pozostawiała sporo do życzenia. Przypominało to taksówkarza z 30 letnim doświadczeniem, w starym Polonezie z LPG. Dowiezie bezpiecznie do celu, powoli ale z dokładnością co do centymetra pod adres docelowy. Czas potrzebny na dojazd z 90*c do 101*c wyniósł ok 8 minut.

Zmieniłem ustawienia na te znalezione wczoraj w instrukcji Aubera a przytoczone dzisiaj przez raf77 co dało:
P: 2, I: 60, D: 15, Ar: 100, r: 3

Polonez zmienił się w Audi A4. Może nie zatrzymuje się dokładnie w tym samym miejscu a pół metra dalej ale następny strzał można już robić po 2-3 minutach od poprzedniego.

Gdybym mógł się cofnąć w czasie i samemu sobie z wczoraj przekazać jakąś uwagę odnośnie PIDa to byłyby to słowa:

"cierpliwości młotku!" ;)
W młynku: Prima Intenso
"Im więcej wiem o kawie, tym mniej wiem o kawie"

Offline Bacek

  • Wiadomości: 1591
  • Ekspres: Sage BES920, Aeropress, Phin
  • Młynek: F4E
Odp: Rancilio Silvia
« Odpowiedź #254 dnia: 10 Grudzień 2015, 19:02:13 »
No i świetnie. A te pół metra to ile stopni?

Ja już się nie mogę doczekać kiedy mój dojedzie. W zasadzie już powinien być ale jak widać okres świąteczny ma swoje prawa.

 


Pokaż nieprzeczytane posty: Nowe / Wszystkie / Odpowiedzi