Autor Wątek: Eureka Mignon Specialita - test powtarzalności wagi przemiału  (Przeczytany 2463 razy)

Offline kabzior

  • Wiadomości: 829
  • Ekspres: Bianka v3
  • Młynek: 078s
Eureka Mignon Specialita - test powtarzalności wagi przemiału
« dnia: 08 Grudzień 2021, 13:03:53 »
Dzień dobry :)

Kiedy kupowałem EMS i czytałem recenzje wszędzie (wliczając i to forum) napisane było, że młynek elegancko "trzyma dozę" pod warunkiem utrzymywania hoppera wypełnionego minimum w połowie. Ma to sens, w końcu ziarna zalegające od góry naciskają te które wchodzą w żarna i w funkcji czasu w ten sposób odrobina więcej ziaren zostanie zmielona, przy braku tego czynnika waga powinna spadać. Tak też robiłem po zakupie, tej zasady się trzymałem... aż do momentu kiedy postanowiłem zmienić kawę, więc "wymielałem" wszystko aż do pustego hoppera. Wtedy okazało się, że pod sam koniec waga przemiału nie jest wcale inna niż do tej pory. A jako że z zawodu jestem naukowcem w life-sciences to oczywiście nie wystarczyło mi "no chyba trzyma wagę" tylko zabrałem się do eksperymentu, z którego wynikami zapoznać możecie się poniżej.

Założenia wstępne, zmienne nie mające wpływu na wyniki:
1. Badamy zmianę wagi w funkcji czasu, nastaw to 8,9 sekundy i nie podaję jaką wartość w gramach chcę otrzymać, bo nie mierzymy tutaj odchyłów od żądanej wagi tylko ciągłość i powtarzalność uzyskanego wyniku.
2. Kawa to blend pod espresso.
3. Po użyciu nowej kawy należy dostosować czas mielenia, np tenże blend po wsypaniu do młynka w porównaniu z poprzednią kawą dawał ponad 1g więcej przy tym samym czasie. Te mielenia służące dostosowaniu czasu mielenia nie zostały uwzględnione w eksperymencie, zakładam że powtarzalność interesuje nas na już ustalonych parametrach.

Materiały i metody:
1. Hopper podzielony został na 3 części
- szyjka (kołnierz?), czyli najniższa część, mieści się w niej ok 52g kawy