Autor Wątek: e-monocykl - transport przyszłości?  (Przeczytany 5050 razy)

Offline grex

  • Wiadomości: 1031
  • Ekspres: Aeropress+FlaVin sRGB, Phin, Moka 2tz inox, Slowpresso
  • Młynek: Eureka+mikro hopper
e-monocykl - transport przyszłości?
« dnia: 04 Lipiec 2019, 11:45:57 »
Trafiłem ostatnio na ciekawe urządzenie które może służyć jako środek transportu osobistego na niezbyt duże odległości i być może zainteresuje kogoś z forum. Chodzi o monocykle elektryczne, tzw. EUC.

Wygląda to tak:
https://images91.fotosik.pl/209/021f320751484cef.jpg
e-monocykl - transport przyszłości?

a jeżdzi tak:



Produkuje to kilka firm, np. Gotway, Kingsong, Segway, Inmotion. Monocykl  ma wbudowany żyroskop automatycznie utrzymujący równowagę przód/tył. Od zabawkowych pojazdów elektrycznych różnią monocykle duże motocyklowe koła (16-22") i związana z tym uniwersalność, możliwość wjazdu w teren, wygoda jazdy po nierównej nawierzchni oraz dużo większy zasięg. Jazda na monocyklu daje dużo adrenaliny i jest bardzo przyjemna, o czym przekonałem się osobiście.
Mimo niedużych rozmiarów możliwości są chyba największe spośród małych pojazdów elektrycznych: Prędkości do ok. 60km/h, spore przyspieszenie, zasięg do 150km (!!!), bezgłośna praca, możliwość jazdy po chodnikach i ścieżkach rowerowych a także wejścia z tym do sklepu, autobusu (prowadzi się koło za specjalną rączkę a ono samo jedzie, wyglądając jak walizka). Ładowanie zależnie od używanej ładowarki i wielkości baterii 3-14h. Zaawansowani użytkownicy, którzy szybko jeżdżą, korzystają z podobnych ubrań jak na motocyklu.
Sporo użytkowników tych sprzętów podaje, że są bardzo praktyczne i jest to najlepszy obecnie mały pojazd elektryczny, na tyle że niektórzy rezygnują z samochodów i dojeżdżają nimi do pracy. Jeden z użytkowników niedawno zrobił na takim sprzęcie wyjazd 800km znad morza w góry. Sporo użytkowników monocykli miało też kontakt z innymi e-pojazdami, ale mówią że EUC są od nich fajniejsze, bardziej uniwersalne i dają więcej  frajdy.

Jeśli kogoś interesuje ten temat podaję link do jedynego polskiego forum poświęconego takim pojazdom: https://forum.ecojazda.pl/

Offline krystians Mężczyzna

  • Global Moderator
  • Wiadomości: 6207
    • Lens tru3
  • Ekspres: ap, fp, moka, phin, tygielek, v60-2, Kalita, Kompresso
  • Młynek: Kinu m47, Wilfa Uniform
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Lipiec 2019, 12:20:16 »
Idea tych pojazdów fajna, frajda zapewne też duża. Jednak dla mnie ja na nasze warunki tylko do zabawy. W Holandii to może być fajna rzecz do poruszania, ale nie odważyłbym się w Polsce, w ruchu miejskim czymś takim poruszać. Poza tym gdy zabraknie baterii, to jednak spora cegła. Pod tym względem hulajnoga albo rower z elektrycznym silnikiem jak dla mnie wygrywają.

Offline Henry Mężczyzna

  • Wiadomości: 649
  • Ekspres: Sage Dual Boiler BES920, Gaggia Classic "Automat" (mod), Cafe phin
  • Młynek: Baratza Sette 270, Kazak Tura, MYM54
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Lipiec 2019, 15:00:00 »
Zabawka.
Pokaż mi jak tym hamujesz jak Ci nagle dziecko wbiegnie pod koło, albo co się stanie jak najedziesz na szyszkę.

Offline grex

  • Wiadomości: 1031
  • Ekspres: Aeropress+FlaVin sRGB, Phin, Moka 2tz inox, Slowpresso
  • Młynek: Eureka+mikro hopper
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Lipiec 2019, 15:18:48 »
hamowanie (3.35 minuta filmu):

droga hamowania podobna jak w aucie przy tej prędkości i 2x krósza niż w motocyklu.

najechania na szyszkę, dziurę, zjazd z krawężnika, przejechania przez korzeń itp. - przy tym rozmiarze koła i opony po prostu przejeżdżasz przeszkodę i jedziesz dalej :) To jedna z największych zalet tego sprzętu, szczególnie przydatna właśnie w krajowych warunkach. Kółka innych e-jeździków są 10x mniejsze i nie ma w ogóle porównania.
film - od 0.30 min


Krystian - pewnie piszesz o jeździe między samochodami. Moim zdaniem to faktycznie zły pomysł, obojętnie jakiego e-pojazdu by dotyczył.
Tyle, że wcale nie trzeba jechać po ulicy, koło bez problemu wciśnie się na dróżki rowerowe, chodniki, ubite dróżki parkowe, itp. zajmuje tyle miejsca co pieszy a dzięki dużym kołom i szerokiej oponie ma spore możliwości jazdy po nawierzchniach złej jakości.

Tutaj przykładowy filmik z jazdy kołami w polskich warunkach:


Jeśli chodzi o baterię, to nie wiem czy zwróciłeś uwagę na zasięg takich sprzętów.... Popularne hulajnogi, deskorolki i inne takie wynalazki przejadą realnie na baterii 20-25, max 30km. Przeciętne koło ma zasięg 80-100km, a duże modele nawet 150-200km. Jadąc po mieście nie sposób tego wyczerpać... a nawet jeśli by się zdarzyło to przy ostatnich 5% koło przestawia się w tryb "pieszy" - tj. prowadzisz je za specjalną rączkę a obo samo jedzie, zużywając minimalną ilość energii. Bez problemu przewieziesz także koło nawet w zatłoczonym autobusie, tramwaju (mieści się pod siedzeniem) czy taksówce.
« Ostatnia zmiana: 04 Lipiec 2019, 15:35:32 wysłana przez grex »

Offline WS5 Mężczyzna

  • Wiadomości: 430
  • Ekspres: Aeropress, phin, Magica S PID, Lelit Mara X
  • Młynek: Niche Zero, Compak K3 Touch, DF64
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Lipiec 2019, 17:05:06 »
droga hamowania podobna jak w aucie przy tej prędkości i 2x krósza niż w motocyklu.
...
najechania na szyszkę, dziurę, zjazd z krawężnika, przejechania przez korzeń itp. - przy tym rozmiarze koła i opony po prostu przejeżdżasz przeszkodę i jedziesz dalej :)

hm... naciągane to trochę, a raczej mocno ;)
1. motocykl nie ma 2x dłuższej drogi hamowania niż samochód (kilka/kilkanaście procent, fakt-zalezy mocno od umiejętności hamującego, ale sporo obecnych moto ma ABS)
2. opóźnienie przy hamowaniu awaryjnym (moto, samochód) na czystym, suchym asfalcie/betonie jest rzedu 1g, chciałbym zobaczyć jak ktoś stoi bez trzymania  ;). Rozumiem, że trzeba się mocno pchylić do tyłu, ale to wydłuża czas rozpoczęcia hamowania...

takie przeszkody jak szyszki, gałązki, kraweżniki  to na rolkach sie przejedzie, wiec raczej powinno być OK (na krawężnik już trzeba "wejść"/wskoczyć, więc nie wiem jak taki pojazd sobie radzi, rowerem podrzucam koła)

BTW jako użytkownik motockli (szosowy, enduro), rolek, paralotnii... dziwie się, że ktoś takie zabawki rozpropagowuje. Praktyka pokazuje, że jak będzie ich "za dużo", to koniec zabawy :( Jedyne uzasadnienie - reklama jak sie tym handluje ;)

A jeśli już jest taki temat to mam pytanie: czy często sie takie cuś psuje podczas jazdy, tzn. motocykl, samochód, nawet rower niejednokrotnie "stracił napęd", zgasł silnik, urwał się łańcuch (w rowerze ;) ). Domyślam się, że oznacza to 99% wywrotkę?

« Ostatnia zmiana: 04 Lipiec 2019, 17:23:13 wysłana przez WS5 »

Offline siewcu Mężczyzna

  • Wiadomości: 5085
  • Ekspres: LaPa EP
  • Młynek: Aergrind
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Lipiec 2019, 17:27:19 »
Ja nie widzę w tym sensu, żadnego. Kolejny gadżet i nic nie więcej... Gdyby było to małe na tyle, żeby dało radę to złożyć i wrzucić do plecaka to jeszcze ok, ale... Boję się tylko co się będzie działo na chodnikach po spopularyzowaniu tego. Z elektrycznymi hulajnogami jest masakra, ludzie jeżdżą jak chcą, a co dopiero z takim czymś? Nie dość, że bezpieczniej będzie chyba iść czymkolwiek innym niż chodnik to jeszcze SORy i urazówki będą pękać w szwach jak się ludzie dorwą do zapierdzielania tym bez "przeszkolenia". Może i fajne, ale wbrew pozorom bardzo niebezpieczne jak inne elektryczne wynalazki - kasków się nie chce zakładać, zresztą rowerów to też dotyczy.

Offline Szczympek Mężczyzna

  • Wiadomości: 2221
  • Ekspres: Rota + alternatywy
  • Młynek: Comandante, E65GBW, X54, Arco w drodze.
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Lipiec 2019, 18:31:05 »
Świetna sprawa, jeździłem trochę po centrum Dublina. Krawężniki, dziury i kamienie to żaden problem. Droga hamowania krótsza niż w rowerze.
W Dublinie elektryczne hulajnogi dodają do abonamentu na telefon. Wszyscy naokoło tym jeżdżą bez żadnych problemów, a że w czasie korków poruszają się jakieś trzy razy szybciej niż samochód - tym lepiej ;)
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach to niestety sprawa mentalności, a nie pojazdu
WITAM I POZDRAWIAM :)

Offline WS5 Mężczyzna

  • Wiadomości: 430
  • Ekspres: Aeropress, phin, Magica S PID, Lelit Mara X
  • Młynek: Niche Zero, Compak K3 Touch, DF64
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Lipiec 2019, 19:01:19 »
Nowelizacja PoRD już się tworzy, https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/hulajnogi-elektryczne-nie-beda-juz-pieszymi-oto-szczegoly-zmian-prawnych,127091.html
Jeśli przejdzie limit prędkości ~25km/h (+ew. ograniczenie mocy ~200W) to praktycznie wszystkie używane obecnie e-hulajnogi, e-monocykle... będzie można wyrzucić (albo jeździć nimi głównie po własnym podwórku). Chyba, że w praktyce nikt nie będzie tego sprawdzał (do czasu poważnego wypadku) jak aktualnie z "odblokowanymi" motorowerami(skuterami)

Offline grex

  • Wiadomości: 1031
  • Ekspres: Aeropress+FlaVin sRGB, Phin, Moka 2tz inox, Slowpresso
  • Młynek: Eureka+mikro hopper
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Lipiec 2019, 22:42:08 »
nie tyle do kosza, co skończy się sytuacja, gdy rower był traktowany jako rower, a hulajnoga jako pieszy (co wg. prawa uniemożliwiało jazdę nią po drogach rowerowych). Po zmianach do obu będzie się stosować podobne zasady. I dobrze, dotychczasowe przepisy były totalnie nieżyciowe i zwyczajnie głupie. Przykład z zakazam jazdy e-pojazdem po drogach rowerowych tylko udowadnia jak absurdalne potrafi być prawo.
« Ostatnia zmiana: 04 Lipiec 2019, 22:44:52 wysłana przez grex »

Offline WS5 Mężczyzna

  • Wiadomości: 430
  • Ekspres: Aeropress, phin, Magica S PID, Lelit Mara X
  • Młynek: Niche Zero, Compak K3 Touch, DF64
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Lipiec 2019, 22:47:25 »
Częściowo tak, ale ma też powstać nowa kategoria pojazdów UTO, czyli urządzenia transportu osobistego i mają mieć limit na maks. prędkość i najprawdopodobniej na maks. moc (tak jak teraz rowery elektryczne). Wiekszość (wszystkie fajne ;) ) e-pojazdy po prostu przekraczają te limity i będzie zakaz używania ich na drogach publicznych...

Offline lucasd

  • Wiadomości: 1251
  • Ekspres: Londinium R, exVAM v1.1, exBezzera Giulia
  • Młynek: Pharos 2.0, Feldwood, exQuamar M80e Mk I
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Lipiec 2019, 23:15:32 »


Tutaj przykładowy filmik z jazdy kołami w polskich warunkach:


Jeśli chodzi o baterię, to nie wiem czy zwróciłeś uwagę na zasięg takich sprzętów.... Popularne hulajnogi, deskorolki i inne takie wynalazki przejadą realnie na baterii 20-25, max 30km. Przeciętne koło ma zasięg 80-100km, a duże modele nawet 150-200km. Jadąc po mieście nie sposób tego wyczerpać... a nawet jeśli by się zdarzyło to przy ostatnich 5% koło przestawia się w tryb "pieszy" - tj. prowadzisz je za specjalną rączkę a obo samo jedzie, zużywając minimalną ilość energii. Bez problemu przewieziesz także koło nawet w zatłoczonym autobusie, tramwaju (mieści się pod siedzeniem) czy taksówce.
Jak oni jeżdżą 90% ma proste nogi :facepalm
A co do trudności to nie hulajnoga, aby na tym jeździć trzeba treningu od paru godzin do tygodni...

Offline grex

  • Wiadomości: 1031
  • Ekspres: Aeropress+FlaVin sRGB, Phin, Moka 2tz inox, Slowpresso
  • Młynek: Eureka+mikro hopper
Odp: e-monocykl - transport przyszłości?
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Lipiec 2019, 21:17:22 »
Świetna sprawa, jeździłem trochę po centrum Dublina. Krawężniki, dziury i kamienie to żaden problem. Droga hamowania krótsza niż w rowerze.

W Dublinie elektryczne hulajnogi dodają do abonamentu na telefon. Wszyscy naokoło tym jeżdżą bez żadnych problemów, a że w czasie korków poruszają się jakieś trzy razy szybciej niż samochód - tym lepiej
u nas sieć PLus wprowadziła właśnie podobną ofertę telefon+hulajnoga w jednym abonamencie: http://www.plus.pl/telefon?deviceTypeCode=PHONE&deviceStockCode=motus-scooty-8,5-power-turquoise&processSegmentationCode=ROP.IND.NEW.POSTPAID.MNP&marketTypeCode=IND&offerNSICode=ROPST36A&contractConditionCode=24A&tariffPlanCode=8SM30&offerSegmentationCode=ROP.IND.NEW.POSTPAID.MNP.1&offerSegmentationCodes=&skipOfferSegmentationCodes=&inStock=false&instCode=RR36&instalmentModelType=PLK_INST_FIXED

Za jakiś czas pewnie anologiczne coś będą oferowali także pozostali operatorzy GSM. Kto wie, czy dzięki takiej formie finansowania za jakiś czas i w Polsce nie zaroi się od tych jeździków.
« Ostatnia zmiana: 06 Lipiec 2019, 21:27:08 wysłana przez grex »

 


Pokaż nieprzeczytane posty: Nowe / Wszystkie / Odpowiedzi