Autor Wątek: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej  (Przeczytany 1926 razy)

Offline DumDum Mężczyzna

  • Wiadomości: 13
  • Ekspres: Ascaso ARC;Bialetti Class 6tz
  • Młynek: 1Zpresso J-MAX
Cześć,
Niedawno stałem się posiadaczem używanego ARC'a. Ekspres kupiony w celu sprawdzenia, czy będę w stanie zrobić smaczne espresso.
Po zakupie zacząłem od czyszczenia całości. Na pierwszy ogień poszedł prysznic. Sprzedający wspominał, że konieczna jest wymiana sitka (było mocno zabrudzone).
Po rozkręceniu prysznica, sytuacja zastana mocno mnie zaniepokoiła.



Wymusiło to konieczność dalszego rozmontowywania ekspresu. Przy okazji potwierdziło się, że jest to jedna z pierwszych wersji z termoblokiem (na którym mi zależało, ze względu na czas nagrzewania).



Aluminium z grupy kawowej jest w stanie agonalnym, mocno skorodowane. Zaworek grzybkowy nie trzyma szczelności.
Moim zdaniem ewidentne zaniedbanie producenta (niczym niezabezpieczony stop glinu do pracy w niesprzyjających warunkach [kwasy]).
Wstępna wycena części to 4x wartość ekspresu, ze względu na zmiany konstrukcyjne i konieczność wymiany całej grupy, a nie tylko utlenionego elementu. To mnie przybiło, ale stwierdziłem, że skoro i tak ekspres jest u mnie można spróbować czegoś innego.

Wyczyściłem ile się dało, odkamieniłem układ i poskładałem wszystko do kupy. Obecnie grupa wygląda nieco lepiej, ale i tak konieczna jest wymiana, chociażby ze względu na fakt kontaktu aluminium z wodą.



Na forum wyczytałem, że warto wyposażyć ten ekspres w OPV. Taki zawór ułatwi też wykonanie nowej grupy, ponieważ nie będzie konieczności obrabiania powierzchni przy zaworze grzybkowym. Wystarczy zwykły otwór z dużą tolerancją.
W wolnej chwili zamodelowałem więc uszkodzony element, tak aby dało się go wykonać w stosunkowo łatwy sposób.



Teraz czeka mnie kupno części do założenia OPV, oraz materiału dla nowej grupy.

Tutaj pojawia się pytanie, czy ktoś wcześniej próbował podobnych zabiegów wskrzeszania trupów? Jakieś rady dla początkującego?
Mocno zastanawiam się nad materiałem nowej grupy, czy wykonać ją z mosiądzu, a może jednak ze stali stopowej? Mosiądz ma znacznie wyższą przewodność cieplną, więc skłaniam się ku niemu, mimo znacznie wyższej ceny.
Nie mam również pewności co do gwintu grupy, być może zna ktoś odpowiedź, czy jest to gwint BSPT, czy może NPT?


Every year millions of V8 engines are killed by global warming activists...
Help stop the hate.
Adopt V8.

Offline simonides

  • Wiadomości: 26
  • Ekspres: Rancilio Silvia Pro X
  • Młynek: Eureka Mignon Specialita
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Styczeń 2023, 10:56:29 »
Ciekawe jak wygląda termoblok w środku - patrzyłeś może czy jakaś mała kamerka endo się tam zmieści?
Teoretycznie w środku pewnie siedzi nierdzewka, wiec powinno wyglądać nieźle.
Będę obserwować:)


Offline DumDum Mężczyzna

  • Wiadomości: 13
  • Ekspres: Ascaso ARC;Bialetti Class 6tz
  • Młynek: 1Zpresso J-MAX
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Styczeń 2023, 22:22:14 »
Ciekawe jak wygląda termoblok w środku - patrzyłeś może czy jakaś mała kamerka endo się tam zmieści?

Ta którą dysponuję na pewno się nie zmieści, więc nie ma szans, żeby tam zajrzeć. Jeśli dobrze kojarzę to rurka będzie miała jakieś 3-4mm. Jedyna opcja to wiara w to, że przepuszczony odkamieniacz wszystko rozpuścił.
Every year millions of V8 engines are killed by global warming activists...
Help stop the hate.
Adopt V8.

Offline Krakus Mężczyzna

  • Ojciec Chrzestny
  • Wiadomości: 3166
  • Ekspres: Ascaso Arc ++, ECM Casa V
  • Młynek: C40 IH RC, Niche Zero
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Styczeń 2023, 23:35:02 »
Rurka jest z nierdzewki, więc tak jak piszesz, powinna być OK.

Offline Gmtb

    • ASCASO
  • Użytkownik komercyjny
  • Wiadomości: 283
  • Ekspres: Ascaso DUO PID
  • Młynek: G-iota
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Styczeń 2023, 10:28:48 »
Na forum wyczytałem, że warto wyposażyć ten ekspres w OPV. Taki zawór ułatwi też wykonanie nowej grupy, ponieważ nie będzie konieczności obrabiania powierzchni przy zaworze grzybkowym

OPV się przyda ale nie wyeliminuje konieczności posiadania zaworu grzybkowego. Tutaj potrzebujesz zawór 3-drożny. Na szczęście ekspres go posiada tylko trzeba zmienić drogę powrotu wody. Nie do obiegu czy też zbiornika, a do tacki ociekowej.
OPV da Ci możliwość regulacji ciśnienia zaparzania.

Offline DumDum Mężczyzna

  • Wiadomości: 13
  • Ekspres: Ascaso ARC;Bialetti Class 6tz
  • Młynek: 1Zpresso J-MAX
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Styczeń 2023, 18:55:05 »
OPV się przyda ale nie wyeliminuje konieczności posiadania zaworu grzybkowego. Tutaj potrzebujesz zawór 3-drożny. Na szczęście ekspres go posiada tylko trzeba zmienić drogę powrotu wody. Nie do obiegu czy też zbiornika, a do tacki ociekowej.
OPV da Ci możliwość regulacji ciśnienia zaparzania.

Nie wyeliminuje, ale jednak wyeliminuje? Jaki sens miło by stosowanie dwóch restryktorów w obwodzie?
Wiem, że pod OPV trzeba nieco zmodyfikować schemat hydrauliczny, ale to nie jest żadnym problemem.

Regulacja ciśnienia będzie dodatkową zaletą. Przy okazji jeśli uda się wszystko wyprowadzić na zewnątrz, będzie można regulować ciśnienie w trakcie parzenia kawy.

Kolejnym plusem będzie możliwość robienia backflushu. Więc same zalety, albo jestem tak zaślepiony, że nie widzę wad.
Every year millions of V8 engines are killed by global warming activists...
Help stop the hate.
Adopt V8.

Offline DumDum Mężczyzna

  • Wiadomości: 13
  • Ekspres: Ascaso ARC;Bialetti Class 6tz
  • Młynek: 1Zpresso J-MAX
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Grudzień 2023, 20:45:22 »
Gdyby ktoś był jeszcze ciekawy, trochę to wszystko trwało, ale finalnie udało się dorobić element.
Wykorzystałem stal 316, z modyfikacji grupy, doszedł większy oring i usunięte zostało gniazdo zaworu grzybkowego.
Grzybek nie był już potrzebny, ponieważ dodałem OPV. Wpadł też na stałe manometr.
Trafiła się opcja kupna drugiego ekspresu na części. I bardzo, dobrze, ponieważ nie chciało mi się już czekać na zwodnicze zapewnienia serwisu.
Z dawcy wziąłem dyszę pary i spaloną żarówkę. Przy okazji przydały się też wężyki do montażu OPV.
Z dodatków zamontowałem jeszcze pokrętło pary oraz prysznic 200µm.

Niestety nie miałem pod ręką gwintownika BSP, więc w grupie został wykonany NPTF, przez co konieczne było zastosowanie przejściówki. W związku z tym górna pokrywa nie do końca pasuje, zmodyfikuję ją w późniejszym czasie.
Na zmianę czeka też odpływ do tacki, mam już przygotowaną rurkę, ale jak to zwykle bywa, brak czasu na jej przycięcie i zamontowanie.
Całość działa sprawnie już od jakiegoś czasu. Czuć pozytywną różnicę w smaku kawy, a to jest najważniejsze.



Every year millions of V8 engines are killed by global warming activists...
Help stop the hate.
Adopt V8.

Offline kawosz17

  • Wiadomości: 1594
  • Ekspres: Quick Mill Orione
  • Młynek: 1Zpresso J-Max S
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Grudzień 2023, 09:55:56 »
Świetna robota!

Offline jgx

  • Wiadomości: 67
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Grudzień 2023, 17:57:44 »
Cześć
dobra robota! Mógłbyś dać linka do opv i manometru który założyłeś (kupiłeś). Chciałbym zorientować się co do kosztów bo mam staruszka (ekspres) którego cały czas używam i jakby koszty nie powalały to może bym też coś takiego założył. Miałbyś może fotke środka z założonym już manometrem co by było widać podłączenie i ogólnie jak to wygląda? Bo ta co dałeś to bez manometru jeszcze chyba?

Offline DumDum Mężczyzna

  • Wiadomości: 13
  • Ekspres: Ascaso ARC;Bialetti Class 6tz
  • Młynek: 1Zpresso J-MAX
Odp: Ascaso ARC grupa kawowa - skorodowane aluminium - dorobienie nowej
« Odpowiedź #9 dnia: 05 Styczeń 2024, 20:47:40 »
Cześć
dobra robota! Mógłbyś dać linka do opv i manometru który założyłeś (kupiłeś). Chciałbym zorientować się co do kosztów bo mam staruszka (ekspres) którego cały czas używam i jakby koszty nie powalały to może bym też coś takiego założył. Miałbyś może fotke środka z założonym już manometrem co by było widać podłączenie i ogólnie jak to wygląda? Bo ta co dałeś to bez manometru jeszcze chyba?


Cześć, przepraszam, że z takim opóźnieniem.
Jeśli chodzi o podłączenie, to fakt, zdjęcie jeszcze przed podłączeniem. Ale jest on wpięty bezpośrednio do kolanka wychodzącego z grupy, widocznego na zdjęciu.

Co do linków niestety nie mogę ich umieszczać. Części numer 520.250 oraz 541.752 z gastroparts.
OPV to w zasadzie ten sam zawór który montowany jest fabrycznie w Ascaso. Manometr brałem po prostu najtańszy, głównie jako opcję regulacji OPV i zaślepienie otworu.
Every year millions of V8 engines are killed by global warming activists...
Help stop the hate.
Adopt V8.

 


Pokaż nieprzeczytane posty: Nowe / Wszystkie / Odpowiedzi