Projektując opakowania, ba, projektując cokolwiek trzeba zacząć od zdefiniowania paru elementów dotyczących zarówno samego produktu jak i targetu do którego jest on kierowany. Jaki mamy produkt? Jak wypada on na tle konkurencji? Jaka jest ekskluzywność produktu czy ograniczenie dostępności? Jakie są mocne strony naszego produktu? Jakie są słabe? Jakie emocje wzbudza lub ma wzbudzać produkt? Kim są nasi odbiorcy? Jakiego odbiorcę produktu oczekujemy? Czy my definiujemy produkt czy też jesteśmy definiowani przez niego? To tylko niektóre z nich. Dopiero odpowiadając na nie można przystąpić do projektowania. A i tu pojawia się sporo kwestii i pytań na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć, ot, chociażby czy przez opakowanie chcemy podnieść rangę produktu? Czy opakowania mają być spójne, czy produkty chcemy zdywersyfikować jakościowo przez opakowanie? Na czym nam zależy - na użyteczności czy na wyglądzie, a może na obu? Czy opakowanie ma nieść samo z siebie jakąś informację? Jaką część ceny produktu ma stanowić opakowanie?
Kilka przykładów:
CZERŃ w dominancie: Kawy Solberg & Hansen wykorzystują znane połączenie czerni z kolorem złota, fioletu, bieli i czerwieni - to typowe zestawienia gdy chcemy, by produkt był postrzegany jako coś wyrafinowanego oraz eleganckiego. Klasyczna szeryfowa typografia podkreśla historyczność a motyw kwiatowy u spodu wskazuje na naturalność pochodzenia będąc jednocześnie kontrastem dla matowych opakowań. Także wykorzystanie matowości jest celowe - to także podnosi prestiż opakowania jak i przełamuje zbyt ciężką czerń. Na czerń łamaną grafiką i kolorem stawia także Nordbeans. Z koloru czarnego korzystają także inne marki dla niektórych produktów, np. Gardelli Specialty Coffees w Cignobianco Espresso (pozostałe opakowania są białe), Izzo z kawami Gold, Kofi Brand czy Le Piantagioni del Caffe.
BIEL w dominancie: czystość, elegancja, duchowość, wolność, lekkość. Biel może przyjąć każdy kolor, jest idealnym nośnikiem. Może także każdy inny kolor uzupełnić tworząc aplę na której można osadzić treści. Z bieli korzystają m.in. Five Elephant (łamiąc ją kolorową opaską), Gardelli Specialty Coffees dodając kolorowy akcent w "podkreśleniu" nazwy kawy, Nomad Coffee, Diemme Caffe z nawiązaniem do klasycznej porcelany (typografia, kolor akcentu), La Cabra z pudełkami przywodzącymi na myśl ekskluzywne kremy. Bonanza Coffee Roasters stosują białe i niebarwione papierowe opakowania ze złotym akcentem. Proste, delikatne ale wywołują to wrażenie które wywoływać mają - wrażenie obcowania z czymś szczególnym. Przykładem zaprojektowanych pod markę opakowań są m.in. białe opakowania Coffelabu - patrząc na nie ma się wrażenie, że obcuje się z półproduktem, odczynnikiem. Po drugiej stronie mamy ponownie Kofi Brand z opakowaniami w bieli: lekkimi, wolnymi, alternatywnymi, skierowanymi do młodych.
Skoro już przy młodych jesteśmy to wszystkie pakowania Johan & Nyström są skierowane do typowego odbiorcy alternatywnego: zabawna forma i treść, dystans do konwenansów, maksimum zagospodarowania przestrzeni opakowania. Ma być kolorowo, trochę śmiesznie, trochę nowocześnie. Jest i nawiązujący do kawy/mieszanki kolaż, jest i typografia która mu nie ustępuje. Są także suche fakty (tabela pod obrazkiem/nazwą). Podobny kierunek przyjęła Java ze swoimi naklejkami.
Między czernią a bielą znaleźć można także wiele innych kolorów jednak niewiele firm z nich korzysta w pełni - niezły kierunek przyjęły kawy od Caffenation (kolor w dominancie i czerń w dopełnieniu). Warto także zwrócić uwagę na tych wszystkich, którzy próbują ubarwić opakowania papierowe niebarwione - np. na Wroasters z ich kolorowymi lineartami, wspomniana wcześniej Bonanza, świetna technicznie Etno Cafe czy Rocket Bean.
Osobiście widziałbym opakowania kolorowe, z pewnym "color code'm" pochodzenia, z lakierowaniem wybiórczym w formie znaku handlowego, stempla identyfikacyjnego lub patternu w ramach spójnej identyfikacji wizualnej. Całość przepasana jak w Five Elemphant opaską w bieli z prostą a czytelną typografią, z informacjami "technicznymi" na rewersie. Opaska mogłaby mieć tłoczenie lub wycięcie, względnie możliwość stworzenia "kieszonki" na dodatkowe informacje (jak w Casino Mocca). Takie rozwiązanie powoduje, że opaskę mogę schować a kolorowa torebka mówi mi wszystko na pierwszy rzut oka plus jest na tyle ładna, że aż chce się ją eksponować.